
מקימים סטארט אפ? מחפשים מקורות מימון? מתלבטים לפתוח עסק? רוצים לשפר את מצב העסק? רוצים לנתח את העסק? אתם צריכים תוכנית עסקית!
ייעוץ וליווי עסקי טוב יעזור לכם לקבל תמונת מצב ולהבין מי קהל היעד, ממי ניתן לגייס הון, צפי הכנסות, צפי הוצאות, איפה כדאי לפעול, ועוד הרבה שאלות שעליהן יש לנו תשובות
כתיבת תכנית עסקית
בכתיבת תוכניות עסקיות עלינו לבצע מחקרי שוק מעמיקים ולנתח את הנתונים ולהסיק מסקנות בהתאם, מהי תכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי המספק תמונה עתידית כוללת של העסק או המיזם מכל הבחינות – מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. הסיבה העיקרית להכנת תוכנית עסקית היא ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק.
בתכניות העסקית מבצעים ניתוחים שונים לפי מודלים קיימים כגון: SWOT, פורטר ו- BCG.
ממה מורכבת תכנית עסקית
- חלק מילולי (soft side) – תאר את פעילות החברה ואת הסביבה בה תפעל.
- חלק פיננסי – מיועד לספק מענה לשאלות כמו: מה גובה ההשקעה הנדרשת לצורך הקמת הפעילות? תוך כמה זמן צפוי החזר על ההשקעה? מה שיעור התשואה על ההשקעה? מהי תחזית ההכנסות לשנים הקרובות? מה שיעור הרווח הצפוי בכל שנה? מה שיעור הרווח הנקי מהמחזור בשנים בהם יש רווחיות? ושאלות חיוניות נוספות.
- תקציר מנהלים (Executive Summary) – בעל העסק מסביר כיצד עשוי העסק להרוויח כסף עבור השותף הפוטנציאלי.
- המוצר – איזה מוצר מייצר, או עתיד לייצר העסק, מי הם הלקוחות הפוטנציאלים, מה הם מאפייניהם.
- סקירת שוק – באיזה שוק פועל, או עתיד לפעול, העסק ומהם העסקים, המוצרים והלקוחות הפעילים בו, מי הם השחקנים שמייצרים מוצרים דומים או פונים ללקוחות אליהם פונה העסק.
- שיווק – כיצד מתכוון העסק לפעול בשוק אליו הוא פונה.
- מכירות – למי וכמה מתעתד העסק למכור.
- תחזית פיננסית – כמה כסף מתעתד העסק להכניס וכמה להוציא, כדי לממש את חזונו העסקי.
- נכסים – העומדים כיום לרשות העסק, ובכלל זה מוניטין וכחלק ממנו גם רקע אודות המנהלים.
חשוב לדעת
בשל הדיסציפלינות הרבות הנדרשות לצורך הכנת תוכנית עסקית טובה (שיווק, פיננסים, אסטרטגיה, ניתוח שוק, מוצר, וכו') ובשל ריבוי המודלים הפיננסיים והתחזיות הנלוות אל התוכנית העסקית, היא נערכת על פי רוב בעזרת כלכלנים מנוסים שזהו תחום התמחותם.
התוכנית העסקית מתמקדת במוצר או השירות המוצעים, פוטנציאל השוק שלו והתחזיות הפיננסיות. במיוחד במיזמים חדשים ובחברות הזנק, ידוע כי תוכנית עסקית שמשאירה רושם חובבני עשויה להקטין את הסיכוי של המיזם לגייס כסף ממשקיעים פרטיים או מקרנות הון סיכון ולהתפתח, אף שבשלב ראשוני של חיי החברה אין לרוב צורך בפירוט רב של עתיד המיזם, מעבר לשנה או השנתיים הקרובות.